Zodra je een tijdje geen gebruik hebt gemaakt van je account bij een online casino wordt een casino account inactief beschouwd. Dit wordt ook wel een slapend account genoemd. Elk online casino heeft in de gebruiksvoorwaarden bepalingen opgenomen over inactieve of slapende accounts. De definitie van een inactief casinoaccount is vaak dat deze voor een periode van 12 maanden niet is gebruikt (geen inlog) en een saldo heeft. De definitie van een slapend account is vaak dat deze voor een periode van 30 maanden niet is gebruikt (geen inlog) en een saldo heeft. Heb jij ook een mail van je casino gehad? Lees dan verder.
Administratiekosten per maand
Dit klinkt wel een beetje als oplichting, maar er zijn casino’s die per maand € 5 of zelfs 10% van het saldo in rekening brengen zodra een casino account inactief is geworden. Daarvoor sturen ze je na de 12 maanden eerst een email. Dit kan je voorkomen door in te loggen op je account en weer uit te loggen. Uiteraard kan je dan ook gewoon een spelletje gaan spelen, maar dat is aan jou! Na het opnieuw inloggen zal de administratiekosten niet meer in rekening worden gebracht. Soms kan je zelfs om een refund vragen door contact op te nemen met de klantenservice. Vervolgens begint de periode van inactiviteit weer opnieuw te lopen.
Slapende accounts worden gesloten
Rekeningen van spelers worden niet tot het eind der tijden open gehouden. Bij slapende accounts probeert het casino eerst nog contact met jou op te nemen. Lukt dat niet, dan zal het casino het resterende saldo naar de toezichthouder overmaken.
Ezelsbruggetje
Casino’s in Europa hebben vaak een licentie in Malta voor het aanbieden van kansspelen in Europa. Deze casino’s hebben allemaal dezelfde regels over inactieve en slapende rekeningen en € 5 administratiekosten per maand. Ook het uiteindelijk overboeken van het saldo naar de toezichthouder (MGA in Malta) staat in alle gebruiksvoorwaarden. Zo’n casino is dus geen uitzondering, maar eerder de regel in Europa. Zodoende wordt bewaakt dat alle Europese casino’s uniforme richtlijnen hebben voor alle consumenten.
Log zo snel mogelijk in en raadpleeg de algemene voorwaarde van het casino. Mogelijk brengt het casino al maandelijkse kosten in rekening voor het beheer en onderhoud aan het account. Als je niet van plan bent om verder te gokken bij het betreffende casino is het aan te raden direct een uitbetaling aan te vragen.
Het is gebruikelijk dat casino’s na een jaar van inactiviteit een email sturen om je erop te wijzen dat er al een jaar geen activiteit op het account heeft plaatsgevonden.
De casino’s met een licentie op Malta moeten van de toezichthouder maandelijkse kosten in rekening brengen. Niet voldoen aan deze licentievoorwaarde betekent het risico op intrekken van de licentie. Bij de meeste casino’s is het daarom geen kwestie van willen, maar moeten.