Om je account bij een casino actief te houden moet je af en toe inloggen. Veel casino’s hebben namelijk in de algemene voorwaarden vermeld dat een speleraccount zonder een inlog in een periode van meer dan 12 maanden als een slapend account wordt beschouwd. Voor een slapend account houden veel casino’s het recht voor om maandelijks € 5 onderhoudskosten in rekening te brengen. Dit is hetzelfde als een inactief account. De casino’s met een licentie in Malta mogen maximaal € 5 per maand in rekening brengen. Casino’s met licenties in andere landen kiezen er ook voor om bij langer slapende accounts € 10 per maand in rekening te brengen.

Om tegen deze “oneerlijke” praktijken op te treden kiezen toezichthouders in Europa ervoor om dergelijke casino’s te beboeten. De maandelijkse onderhoudskosten kenmerken de toezichthouders dan als een boeteverzwarende omstandigheid met een maximum van € 50.000.

Wat is de procedure voor een slapend account?

Slapend Account CasinoLog binnen een jaar in en er is niets aan de hand. Doe je dat niet, dan zal het casino je ter herinnering een email sturen. Grote kans dat je in de maanden daarvoor al meerdere emails met promoties van het casino krijgt om je terug naar het casino te lokken. Log je niet binnen 12 maanden in, dan stuurt het casino elke maand een reminder. Na een periode van 30 maanden zonder inlog retourneert het casino het saldo aan de speler. Dat betekent dat een casino 19 maanden een bedrag van € 5 in rekening mag brengen, oftewel € 95. Veel accounts zullen dat bedrag niet eens halen.

Als eerste probeert het casino dat te doen met de methode waarmee de initiële storting is gemaakt. Als dat niet lukt probeert het casino contact met de speler te leggen. Lukt dat ook niet? Dan draagt het casino het saldo over aan de lokale toezichthouder, zoals de Malta Gaming Authority. Daarmee blijft het saldo beschikbaar voor de speler.

Wat moet je doen als je account inactief of slapend is?

Als je account slapend is kun je contact opnemen met de klantenservice om het saldo op te vragen in je spelersaccount. De klantenservice zal het verzoek in behandeling nemen en daarna contact met je opnemen om de transactie in gang te zetten. Daarvoor kan het mogelijk zijn dat je een aantal veiligheidsvragen moet beantwoorden die je eerder bij het aanmaken van de account hebt beantwoord. Dit is om te verifiëren dat je de rechtmatige eigenaar van het tegoed bent.