Account verificatie is een belangrijk onderdeel voor een casino met een licentie of een vergunning. Dit noemt men ook wel KYC “Know Your Client”. Het startpunt daarvan begint al op het moment van de registratie. Op dat moment geef je namelijk je je persoonsgegevens, adres en betaalgegevens op (mits je een storting maakt bij registratie). In het registratieformulier bouwt het casino op voorhand al een aantal checks en balances in, zoals een postcodetabel of een bestaande geboortedatum. Bij de registratie is dat voldoende, maar zodra je winst gaat maken en iets uit wil betalen is dat niet meer voldoende. Het is niet altijd mogelijk om zonder verificatie casino uitbetalingen aan te vragen.
Een meerderheid van de spelers hoeft nooit een verificatie te laten plaatsvinden, bijvoorbeeld vanwege de kleine uitbetalingen of spelers met een laag risico in de ogen van het casino. Daarom zou het verificatieproces onnodig plaatsvinden bij elke stortende speler en kiezen casino’s ervoor om dat bij uitbetaling te doen. De KYC “Know Your Client” procedure vindt bij elk casino plaats. Enkele casino’s bieden sinds kort ook iDIN aan voor de identiteitsverificatie.
Waarom een casino verificatie bij uitbetaling?
Het verifiëren van een account is voor het casino een methode om vast te stellen dat je bent wie je zegt die je bent. Dit doen ze grofweg om twee redenen in overeenstemming met de vereisten van de toezichthouder:
- preventie van deelname van spelers van jonger dan 18 jaar
- preventie van fraude en witwassen
In alle landen is het illegaal om te gokken als je jonger dan 18 jaar bent. Het is algemeen bekend dat de hersenen van mensen tot de leeftijd van 23 jaar ontwikkelen. Daardoor zijn minderjarigen extra gevoelig voor verslaving en in het bijzonder van een gokverslaving. Sommige landen schrijven het zelfs voor dat de leeftijdsverificatie binnen 72 uur moet plaatsvinden. Lukt dat niet, dan bevriest het casino het account en kan de spelers niets meer.
Fraude vindt echter in alle landen plaats door allerlei personen: rijk EN arm. Internet heeft het frauderen gemakkelijker en moeilijker traceerbaar gemaakt. Casino’s staan als vanouds bekend om een goede plek om geld wit te wassen. Het huisvoordeel is klein, maar door winsten op te geven en uit te laten betalen op een bankrekening is zwart geld snel wit. Daarnaast zijn er tientallen cases waarin een frauderende medewerker zijn gokverslaving in stand houd door bij de werkgever grootschalige fraude te plegen.
Verificatie casino: hoe werkt het?
Om de identiteit van de gast te verifiëren heeft het gokbedrijf een aantal documenten nodig. Deze documenten zijn in te delen in bewijs van je identiteit, adres en storting. Voor het bewijs van je identiteit is een kopie paspoort, rijbewijs of identiteitskaart nodig. Een energierekening, telefoonrekening of bankafschrift met daarop je naam en adres geldt als een bewijs van adres.
Je moet soms ook documenten verzamelen om je stortings- of uitbetalingsmethode te verifiëren. Het bewijs van storting bestaat uit een printscreen of foto van Internet Bankieren of E-wallet, afhankelijk van de stortingsmethode, waarop de storting te zien is. Specifiek kan het gaan om:
- Neteller: Printscreen van profiel op Neteller met zichtbaar adres
- Credit Card: Voor- en achterkant van creditcard met middelste zes nummers en CVC/CVV afgedekt
- Bankoverschrijving: Bankafschrift (niet ouder dan 90 dagen) met zichtbare naam en adres
Is het veilig om privacygevoelige informatie te sturen?
Privacy en veiligheid van gegevens is ook voor een casino van belang. Met name creditcardgegevens worden vaak misbruikt in fraudezaken. Om deze reden vraag het casino dat je bij het verstrekken van een kopie van de creditcard alleen de eerste 6 nummers laat zien en de laatste vier nummers van de kaart. Hetzelfde gaat om het 3-cijferige CVV nummer dat op de achterkant staat, deze moet je afdekken. In het systeem wordt het volledige creditcardnummer versleuteld, zodat je zonder de sleutel het nummer onmogelijk kan kraken. Daarnaast wordt nooit het volledige nummer opgeslagen, maar slechts een deel. In je account zal je zien dat een deel van het nummer is vervangen door sterretjes. Het casino kent de nummers onder die sterretjes ook niet.
Hoe lang duurt een verificatie van documenten?
De doorlooptijd van de verificatieprocedure verschil per casino. Na ontvangst van de documenten duurt de verificatieprocedure meestal 12 tot 24 uur, maar heel vaak is dat ook korter. Vooruitstrevende casino’s met veel spelers automatiseren een deel van de handelingen door de techneuten om de doorlooptijd te verkorten.